دانشنامه

دانشنامه

آیا میدانستید؟

این دانشنامه دارای سیستم جستجوی پیشرفته و حرفه ای است؟

قعالیت های یاتا

74 views

یکی از مهمترین فعالیت های یاتا تعیین نرخ بلیت در مسیرهای بین المللی است. تا سال ۱۹۴۴ تعیین نرخ بلیت در مسیرهای بین المللی ، به جای در نظر گرفتن مکانیسم بازار ، با توافق کشورهای مبدا و مقصد صورت می گرفت و شرکت های هواپیمایی می توانستند در خصوص تعیین نرخ بلیت با یکدیگر مذاکره و مشاوره نمایند. اما از سال ۱۹۴۵ ، که انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی پایه گذاری شد ، قیمت گذاری پروازهای بین المللی و داخلی نیز به این نهاد محول گردید. اما به تدریج با گسترش معاهدات آسمان باز ، نقش یاتا در تعیین نرخ بلیت روز به روز کم رنگ تر شد و در صوت تحقق کامل معاهده آسمان باز میان ایالات متحده و اروپا ، یاتا هیچ نقشی در قیمت گذاری پروازهای فراآتلانتیک نخواهد داشت.

در سال های اخیر یاتا متهم شد که نقش یک کارتل را در صنعت هواپیمایی ایفا می کند و به همین دلیل بسیاری از شرکت های هواپیمایی ارزان قیمت ، عضو کامل یاتا نیستند.

 

یاتا برای محاسبه دقیق و منصفانه نرخ بلیت ، کره زمین را به سه بخش تقسیم کرده است :

– منطقه یک : آمریکای شمالی ، مرکزی و جنوبی

– منطقه دو : اروپا ، خارومیانه و آفریقا (لازم به ذکر است کشورهای ترکیه ، فلسطین اشغالی ، مراکش ، الجزایر و تونس هم در تقسیم بندی یاتا جزو اروپا محسوب می شوند.)

– منطقه سه : آسیا ، استرالیا ، نیوزلند و جزایر اقیانوس آرام

سایر فعالیت ها و کارهای انجام شده توسط  یاتا به صورت خلاصه در زیر آمده است :

 

– بر خلاف ایکائو که برای شناسایی فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی از کدهای چهار رقمی استفاده می کند ، یاتا برای شناسایی فرودگاه ها از کدهای سه رقمی و برای شناسایی شرکت های هواپیمایی از کدهای دو رقمی استفاده می کند.

– غیر از ایالات متحده آمریکا که فروش بلیت شرکت های هواپیمایی با مجوز یک نهاد داخلی انجام می گیرد ، در سایر نقاط جهان ، صدور مجوز فروش بلیت شرکت های هواپیمایی به دست یاتا صورت می گیرد.

– در سال ۲۰۰۳ ، یاتا با هدف مدیریت عملیاتی مطلوب در شرکت های هواپیمایی ، طرح عملیاتی ایمنی را منتشر کرد که این طرح با استقبال زیادی مواجه شده است.

– یاتا با تدوین برخی استانداردها مانند استانداردهای تهیه بارکدهای دوبعدی به یکپارچگی قوانین و مقررات در سطح بین المللی کمک می کند.

– صدور برخی اطلاعیه ها در خصوص مقررات گمرکی و مدارک مورد نیاز برای سفر افراد به کشورهای دیگر ، از دیگر مسوولیت های یاتاست.

– در فرودگاه های بزرگ و پر ترافیک جهان ، یاتا با انجام نظارت های دقیق ، مانع از اعمال تبعیض در تخصیص نوبت های پروازی می شود.

– صدور برخی بخشنامه ها ، مانند نحوه جا به جایی اقلام خطرناک یا ممنوعه به دست یاتا صورت می گیرد.

– یاتا عضو گروه کنش حمل و نقل هوایی است.

اتحادیه بین المللی کنگره های راه آهن (IRCA)

نام لاتین: International Rail Ways Congress Association موقعیت: بلژیک›بروکسل سال

استاندارد اتحادیه بین المللی راه آهن ها

به منظور ارایه یک درک مشترک و کاهش سردرگمی هایی که ممکن بود در معاملات و کارهای

اهداف اتحادیه بین المللی راه آهن ها

اهداف اصلی اتحادیه بین المللی راه آهن ها عبارتند از : – قرار دادن علوم و ت

اعضاء اتحادیه بین المللی راه آهن ها

در سال ۱۹۲۲ که این اتحادیه تاسیس شد ، حدود ۵۱ عضو از ۲۹ کشور جهان ، از جمله ژاپن

اتحادیه بین المللی راه آهن ها ( UIC )

نام لاتین: International Union of Railways موقعیت: فرانسه›ایل دو فرانس›پاریس سال

سیاست های اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

۱- لزوم تحقق به موقع درآمدهای فرودگاهی فرودگاه ها باید قادر به جمع آوری درآمدهای

کمیته ها و کارگروه های اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

اتحادیه بین المللی فرودگاه ها دارای ۵ کمیته دائمی ، ۳ کمیته فرعی و ۲ گروه کاری ا

ساختار اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

عالی ترین مرجع تصمیم گیری در اتحادیه بین المللی فرودگاه ها ، مجمع عمومی است. این

اعضای اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

در اول ژانویه سال ۲۰۰۸ ، اتحادیه بین المللی فرودگاه ها دارای ۵۸۰ عضو بود که ۱۶۴۰

اتحادیه‌ بین المللی فرودگاه ها ( ACI )

نام لاتین: Airports Council International موقعیت: کانادا سال تاسیس: ۱۹۹۱ نخستین

بارنامه حمل مرکب فیاتا

مهمترین سندی است که سازمان فیاتا در اختیار فورواردرهای عضوش قرار داده است و مورد

رسید انبار فیاتا

رسید انبار فیاتا سندی است غیرقابل معامله و لذا مورد پذیرش بانکها قرار نمی‌گیرد.

Chat Icon Close Icon