دانشنامه

دانشنامه

آیا میدانستید؟

این دانشنامه دارای سیستم جستجوی پیشرفته و حرفه ای است؟

فدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگزاران حمل و نقل بار( FIATA )

170 views

فیاتا یک سازمان غیر دولتی است که امروزه صنعتی را ارائه می دهد که تقریبا 40 هزار شرکت مدیریت حمل کالا و آماد(لجستیک) را پوشش می دهد و به عنوان ” معمار حمل و نقل” شناخته شده و حدود 8 الی 10 میلیون نفر در 150 کشور را در استخدام دارد.
فیاتا در مقام مشاور شورای اقتصادی- اجتماعی سازمان ملل(ECOSOC) و همچنین (ESCWA,ESCAP,ESC) ، کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل(UNCTAD) و کمیسیون قانون تجارت بین الملل سازمان ملل(UNCITRAL) فعالیت می کند.
فياتا بوسیله بسیاری از سازمان های غیر دولتی، سازمان ها و متصدیان امور دولتی و سازمان های خصوصی بین المللی فعال در زمینه حمل و نقل مانند اتاق بازرگانی بین المللی(ICC) ، اتحادیه بین المللی حمل و نقل هوایی(IATA)، اتحادیه بین المللی خطوط ریلی(UIC)، اتحادیه بین المللی حمل و نقل جاده ای(IRU)، سازمان جهانی گمرک(WCO)، سازمان تجارت جهانی(WTO) و…. بعنوان نماینده صنعت فورواردری شناخته می شود. بطور خلاصه، فیاتا بزرگترین سازمان غیر دولتی موثر در حوزه حمل و نقل جهانی است.
اهداف
اهداف اصلی فیاتا عبارتند از:
•یکپارچه کردن صنعت فورواردری در جهان
•ارائه، توسعه و حراست از منافع حاصل از صنعت بوسیله ی شرکت کردن در نشست های بین المللی سازمانهای مرتبط با حمل و نقل بعنوان مشاور یا کارشناس
•آشنا کردن عموم، صنایع و تجارت در مقیاس گسترده با خدمات ارائه شده بوسیله فورواردرها بوسیله انتشار اطلاعات، توزیع نشریات و غیره.
•افزایش کیفیت خدمات عرضه شده بوسیله فورواردرها از طریق توسعه و ارتقاء اسناد ارسال(حمل و نقل) یک شکل، شرایط بازرگانی استاندارد و غیره.
•کمک از طریق آموزش شغلی(Vocational training) فورواردرها، مشکلات مربوط به اقامه بیمه، ابزارهای لازم برای تجارت الکترونیک شامل تبادل الکترونیکی داده ها(EDI) و بارکد.
-همایش ها
هر سال، فیاتا کنگره جهانی برگزار می کند این رویداد بین المللی، فورواردرهای فعال در صنعت و حمل و نقل دریایی را، دور هم جمع می کند. در واقع فیاتا بعنوان هدایت کننده این کسب و کار عمل می کند و محل ملاقاتی برای اداره این کسب و کار است. شرکت کنندگان حدود 800 الی 1500 نفر هستند.
سازمان
فیاتا از انجمن های: گروه های مشاوره(Advisory Bodies) و گروه های کاری(Working Groups) که هر کدام به نوبه خود با جنبه ای از حرفه، سرو کار دارند تشکیل یافته است و حمل و نقل بین المللی کالا را متاثر می سازد.
انجمن ها در هر سال دو بار یکدیگر را ملاقات می کنند و کارهای فنی اتحادیه را انجام می دهند. در حال حاضر فیاتا دارای 3 انجمن به شرح زیر است:
•انجمن باربری هوایی(AFI)
•انجمن امور گمرکی(CAI)
•انجمن حمل و نقل مرکب(MTI)
بعضی از انجمن های دارای گروههای کاری دائمی هستند، بطور مثال MTI دارای سه نهاد حمل و نقل دریایی، ریلی، جاده ای و AFI یک انجمن برای انجام امور IATA است. گروههای کاری به انجمن های مربوطه خود گزارش داده و در صورت نیاز طی نشستی با هم ملاقات می کنند.
برای موضوعاتی که کل صنعت فورواردرها را تحت تاثیر قرار می دهد چهار گروه مشاوره وجود دارد:
•انجمن مشاوره در مورد کالاهای خطرناک(ABDG)
•انجمن مشاوره در مورد امور حقوقی(ABLM)
•انجمن مشاوره در مورد آموزش شغلی(ABVT)
•انجمن مشاوره در مورد موضوعات امنیتی(ABSM)
این انجمن ها با یکدیگر و همچنین با گروههای کاری همکاری کرده و در صورت نیاز طی نشستی یکدیگر را ملاقات می کنند.
نشست های منطقه ای
اعضای انجمن فیاتا به چهار منطقه جهانی تقسیم می شوند که عبارتند از:
•آفريقا / خاورميانه
•آمریکا
•آسیا / منطقه پاسیفیک
•اروپا
اولین هدف نشست های منطقه ای پرداختن به موضوعات منطقه ای است، و در صورت نیاز این موضوعات را به انجمن ها و گروه های فنی فیاتا ارجاع می دهند. در واقع هدف شناسایی و کمک به اعضای منطقه ای در حل مشکلات صنعت در محدوده محلی است. هدف مهم دیگر دستیابی به هم افزایی(Synergy) بین کشورهای عضو در منطقه و تبادل این مزایا و منافع با دیگر اتحادیه ها می باشد. این گروه های منطقه ای بطور معمول دوبار در سال یکدیگر را در دفتر مرکزی نشست های فیاتا در زوریخ و درهمايش جهانی سالیانه فیاتا ملاقات می کنند. نشست های منطقه ای در صورت لزوم می تواند بین نشست دفتر مرکزی و همایش جهانی برگزار شود.
هدف انجمن های منطقه ای این است که در گروه های مشاوره، انجمن ها و گروه های کاری فیاتا بیشتر فعال باشند و از همه اشخاص ذینفع یا علاقمند دعوت بعمل می آید که علاقمندی های خود را به رئیس یا مدیر انجمن منطقه ای مرتبط ايميل کنند. در کشوری که هیچ انجمن ملی وجود ندارد، از کلیه ی اعضای منفرد درخواست می شود تا یک انجمن ملی شکل دهند. فیاتا از کمک کردن به هر کسی که نیازمند باشد خوشحال خواهد شد. اهداف آتی انجمن های منطقه ای جمع کردن اعضای منفرد بیشتری ازهمه کشورها خواهد بود چرا که تنها از طریق انجمن های ملی و اعضای منفرد است که انجمن های منطقه ای قدرتمند شده و می توانند در فیاتا حرفی برای گفتن داشته باشند

اتحادیه بین المللی کنگره های راه آهن (IRCA)

نام لاتین: International Rail Ways Congress Association موقعیت: بلژیک›بروکسل سال

استاندارد اتحادیه بین المللی راه آهن ها

به منظور ارایه یک درک مشترک و کاهش سردرگمی هایی که ممکن بود در معاملات و کارهای

اهداف اتحادیه بین المللی راه آهن ها

اهداف اصلی اتحادیه بین المللی راه آهن ها عبارتند از : – قرار دادن علوم و ت

اعضاء اتحادیه بین المللی راه آهن ها

در سال ۱۹۲۲ که این اتحادیه تاسیس شد ، حدود ۵۱ عضو از ۲۹ کشور جهان ، از جمله ژاپن

اتحادیه بین المللی راه آهن ها ( UIC )

نام لاتین: International Union of Railways موقعیت: فرانسه›ایل دو فرانس›پاریس سال

سیاست های اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

۱- لزوم تحقق به موقع درآمدهای فرودگاهی فرودگاه ها باید قادر به جمع آوری درآمدهای

کمیته ها و کارگروه های اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

اتحادیه بین المللی فرودگاه ها دارای ۵ کمیته دائمی ، ۳ کمیته فرعی و ۲ گروه کاری ا

ساختار اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

عالی ترین مرجع تصمیم گیری در اتحادیه بین المللی فرودگاه ها ، مجمع عمومی است. این

اعضای اتحادیه بین المللی فرودگاه ها

در اول ژانویه سال ۲۰۰۸ ، اتحادیه بین المللی فرودگاه ها دارای ۵۸۰ عضو بود که ۱۶۴۰

اتحادیه‌ بین المللی فرودگاه ها ( ACI )

نام لاتین: Airports Council International موقعیت: کانادا سال تاسیس: ۱۹۹۱ نخستین

بارنامه حمل مرکب فیاتا

مهمترین سندی است که سازمان فیاتا در اختیار فورواردرهای عضوش قرار داده است و مورد

رسید انبار فیاتا

رسید انبار فیاتا سندی است غیرقابل معامله و لذا مورد پذیرش بانکها قرار نمی‌گیرد.

Chat Icon Close Icon