امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعال
 

پر سودترین کالاهای وارداتی :

اژدری یک مشاور اقتصادی ، با اشاره به اینکه بیشترین نفع در واردات را وارد‌کننده‌های خودرو‌های خارجی و مواد اولیه کارخانجات می‌برند گفت: در حال حاضر کارخانجات در بخش تهیه مواد اولیه با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و تشنه مواد اولیه هستند و در این میان واردات کننده‌های مواد اولیه  در صنایع بیشترین منفعت را می‌توانند نصیب خود کنند.

این مشاور اقتصادی با اشاره به اینکه در بخش صنایع از تولید کننده دستمال کاغذی و مواد شوینده و بهداشتی گرفته تا تولید کننده روغن نباتی و کارخانجات پتروشیمی همگی برای تولید نیاز به واردات مواد اولیه‌ای  دارند که با ارز مرجع وارد و با ارز آزاد به آنها فروخته می‌شود گفت: متاسفانه به دلیل عدم نظارت دولت بر فروش کالای وارداتی و تعیین نرخ برای گروه مواد اولیه‌ای که با ارز مرجع وارد می‌شود از سوی متولیان، باعث شده واردکننده مواد اولیه ۵۰ درصد و در برخی مواقع تا ۱۰۰ درصد از فروش مواد اولیه به کارخانجات سود ببرد.

اژدری با اشاره به اینکه واردکنندگان خودرو دومین گروهی هستند که از شرایط فعلی بازار منتفع می‌شوند گفت: درحال حاضر این دسته از واردکنندگان با ارز مبادله‌ای و یا ارزی که اخیرا به عنوان ارز مرجع اعلام شده یعنی ۲۴,۷۸۷ خودرو را وارد بازار می‌کنند؛ اما با ارز آزاد و به نرخ روز به فروش می‌رسانند که با افت و خیز بازار ارز تا ۳۰ درصد سود می‌برد.

وی دسته سوم کالا‌های وارداتی که بیشترین منفعت را در شرایط فعلی اقتصادی برای واردکننده دارد گروه قطعات یدکی خودرو و کامپیوتر دانست و گفت:واردات قطعات و لوازم یدکی خودرو و کالا‌های الکترونیکی نیز جزو کالا‌هایی است که می‌تواند بیشترین سودآوری را به خاطر عدم نظارت دولت برروی نحوه فروش، برای واردکننده به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در یک تقسیم بندی، کالاها را می توان به کالاهای سرمایه‌ای (مستقیما" برای تولید کالاها بکار می رود) ، کالاهای واسطه‌ای (کالاهایی که در فرآیند تولید بکار می رود) و کالاهای مصرفی ( تامین نیازهای مصرفی خانوارها) طبقه بندی نمود گفت: این طبقه بندی بیشتردر تحلیل‌های بررسی اقتصاد کشور کاربرد دارد. برای مثال می توان پی برد که سمت و سوی واردات بسوی مصرفی شدن پیش می رود یا بسوی واردات کالاهای سرمایه‌ای. به هر حال برای واردات کالا دانستن موارد ذیل می‌تواند واردکننده را در انتخاب نوع کالا راهنمایی کند.

کالاهای وارداتی یا صادراتی به سه دسته ذیل تقسیم بندی می‌شوند:

۱-کالاهای مجاز: کالاهایی است که صدور یا ورود آن با رعایت ضوابط نیاز به کسب مجوز ندارد ( در حال حاضر عمده کالاها  نیاز به مجوز ندارد) .

۲-  کالاهای مشروط: کالاهایی است که صدور یا ورود آن با کسب مجوز امکان پذیر است ( نظیر گندم  یا آرد یا صدور کتب ، نشریات ، فیلم با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی )

۳- کالاهای ممنوع : کالاهایی است که صدور یا ورود آن به موجب شرع مقدس اسلام به اعتبار خرید و فروش یا مصرف ) و یا به موجب قانون ممنوع گردد. ( مشروبات الکلی ، گوشت خوک)

مراحل واردات کالا از خارج

گام اول : شناخت کلی از وضعیت بازار و نیازهای آن

واردات کالا توسط وارد کنندگان کالا در واقع برطرف کردن نوعی نیاز مورد درخواست مصرف کنندگان برای کالاهای مورد درخواست آنها است . برای این منظور وارد کننده باید این نیاز را شناسایی نماید.  پس بنابراین مهمترین سئوالی که وارد کنندگان  با آن روبرو هستند را می توان بصورت ذیل طرح نمود :

گام دوم:چه کالاهایی باید وارد نمایم؟

تولید کنندگان برای تولید کالا به چه مواد اولیه و کالاهای در جریان ساخت  نیاز دارند ؟

برای این منظور میزان نیاز تولید کنندگان به مواد واولیه و سایر کالاها را بررسی و سفارش بگیرید.

همچنین در هنگام انتخاب کالا برای واردات به نکات ذیل توجه نماید :

کالاهایی غیر استاندارد را به دلیل پایین بودن قیمت آن خریداری ننمائید.

-  در هنگام واردات کالاهای صنعتی ، از وجود خدمات پس از فروش آن مطمئن شوید.

-  دلایل تفاوت قیمت بسیار پایین پیشنهادی یک فروشنده نسبت به دیگر فروشندگان را دقیقا" بررسی نمائید.

-  سعی نمائید از نمایندگان معتبر تولید کنندگان که توسط تولید کنندگان اصلی معرفی شده اند کالا را خریداری نمائید.

-  قبل از انتخاب کالا برای واردات ، میزان حقوق گمرکی ( سود بازرگانی ) کالا را از کتاب قانون مقررات صادرات و واردات استخراج نموده و سود حاصل از واردات را با در نظر گرفتن عوارض واردات محاسبه نمائید

گام سوم : بازاریابی برای پیدا  نمودن مشتری

برای پیدا کردن مشتری، باید شروع به بازاریابی نمود. از بازاریابی تعاریف زیادی صورت گرفت است. برخی بازاریابی را بازاریابی (MARKETING ) را شامل شناخت نظام بازار و نیازها و خواسته ها و رفع آنها ازطریق مبادلات مطلوب دانسته اند.  به نظر فیلیپ کاتلر از برجسته ترین صاحبنظران در این رشته بازاریابی عبارت است از فعالتی انسانی در جهت ارضای نیازها و خواسته ها از طریق فرایند مبادله. این تعریف دارای ابعاد گوناگونی است که هر کدام را به طور جداگانه بررسی میکنیم. - نیازها - خواسته ها - تقاضاها -کالاها -مبادله - معامله - بازاریابی نیازها: مهمترین مفهوم اثرگذار بر بازاریابی که به صورت بنیادی همواره در تحلیهای مربوط به بازارمورد نظر است نیازهای انسانی می باشد .که به گونه زیر تعریف می شود: نیاز یا احتیاج انسانی عبارت است از حالتی احساسی که محرومیتی را در فرد پدید آورد که آن احساس وحالت کمبود موجب رنج فردگردد. انسان موجودی است دارای نیازهای فراوان .

به هر حال حاضر وارد کنندگان کالا در کشور برای پیدا کردن مشتری برای کالاهای خود به دو طریق عمل می نمایند . یک دسته از وارد کنندگان کالا ، در ابتدا کالا را وارد و سپس برای کالای خود بدنبال مشتری می باشند و دسته دوم ، قبل از واردات کالا ، با مشتری عقد قرارداد نموده و بصورت سفارشی کالا را وارد می نمایند . که دسته دوم سود بیشتری از واردات می ببرند.

نکته کاربردی مهم :

.۱وارد کنندگان برای پیدا کردن مشتری بنا نوع کالای خود که کالای صنعتی یا مصرفی می باشد می توانند به عمده فروشان کالای مرتبط و یا  تولید کنندگان کالا مراجعه نمایند .

.۲وارد کنندگان برای بازاریابی می توانند بدین شیوه نیز عمل نمایند که بروشور یا کاتولوگی از کالاهای مورد نظر خود تهیه و برای تولید کنندگان و عمده فروشان ارسال نموده و پس از تماس آنها ، کالای های مورد نیاز را وارد نمایند .

از جمله کشورهای صادر کننده به ایران :

امارات، بزرگترین صادرکننده کالا به ایران

با وجود تاثیر منفی تحریم ها بر حجم تجارت ایران و امارات در چند سال گذشته اما این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس توانست عنوان بزرگترین صادرکننده کالا به ایران را در سال 1392 به خود اختصاص دهد.


به گزارش ایسنا، امارات در سال گذشته 11 میلیارد و 852 میلیون دلار کالا به ایران صادر کرد که از این نظر در صدر کشورهای صادرکننده کالا به ایران قرار گرفت. وزن کالاهای وارداتی از امارات به ایران نیز به بیش از شش میلیون تن رسید.

واردات ایران از امارات در سال قبل از نظر وزنی اگرچه 6.65 درصد کاهش یافت اما از نظر ارزشی 11.54 درصد رشد را تجربه کرد.

چین، هند، کره جنوبی و ترکیه نیز رده های بعدی بزرگترین صادرکنندگان کالا را به ایران در سال گذشته به خود اختصاص دادند. این چهار کشور سال قبل به ترتیب 9.664، 4.310، 3.855 و 3.647 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کردند.

سهم سایر کشورها از واردات کالای ایران در سال قبل به 17.491 میلیارد دلار رسید.

بیشترین رشد واردات ایران در سال گذشته در بین پنج کشور فوق مربوط به هند به میزان 110.49 درصد بوده است.

همچنین واردات ایران از دو کشور کره جنوبی و ترکیه به ترتیب 20.14 و 19.88 درصد کاهش یافت اما واردات از چین معادل 18.11 درصد رشد یافت.

براساس تازه ترین آمار گمرک ایران، این پنج کشور در مجموع بیش از 65.59 درصد از ارزش واردات ایران را در سال قبل به خود اختصاص دادند.

امارات و ترکیه دو  کشور صادرکننده سیگار به ایران

در نخستین ماه امسال بیش از 556 تن سیگار وارد ایران شد

ایسنا : براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران واردات سیگار به ایران در فروردین 93 از نظر وزنی با رشد خیره‌کننده 82.27 درصدی مواجه شد

ارزش واردات سیگار به ایران در این ماه با افزایش شدید 108.98 درصدی بالغ بر چهار میلیون و 709 هزار دلار شد.

ترکیه و امارات دو صادرکننده اصلی سیگار به ایران در نخستین ماه امسال بودند؛ سهم این دو کشور از واردات سیگار ایران به ترتیب به 66 و 34 درصد رسید.

برخی آمارهای منتشر شده حاکی از آن است که سهم قاچاق در بازار سیگار ایران به رقم بسیار نگران کننده 45 درصد رسیده است؛ به این معنا که نزدیک به نیمی از بازار سیگار کشور در اختیار محصولات قاچاق است.

گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که برخ سیگارهای با کیفیت بسیار پایین و جعلی از کشورهای عربی به ویژه عراق و امارات به صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند.

وظیفه مبارزه با قاچاق سیگار طبق مصوبه دهم اردیبهشت 91 هیات وزیران بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت گذاشته شده و این وزارتخانه نیز این وظیفه را به مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور سپرده است؛ مرکزی که تاکنون خبر یا گزارش چندانی از فعالیت‌های آن منتشر نشده است.

آمارها نشان می‌دهد که بیش از یک سوم تجارت بین‌المللی سیگار در سال به طور مستقیم و غیرمستقیم از راه غیرقانونی و با فرار از پرداخت عوارض گمرکی و مالیات انجام می‌شود.

چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت دخانیات اذعان کرد که بازار 2000 میلیارد تومانی سیگار ایران در اختیار شرکت‌های خارجی قرار گرفته است.

المان ، ترکیه و چین نیز بزرگترین صادرکننده پوشاک به ایران

بر اساس آمار گمرک،در فروردين ماه سال جاري 13 تن انواع پوشاک به ارزش 183 هزار دلار به کشور وارد شد.

بر اساس اين گزارش واردات اين کالا نسبت به فروردين سال گذشته از نظر وزني 49.76 درصد و از نظر ارزشي 1.25 درصد کاهش را نشان ميدهد.

اين گزارش مي افزايد:در فروردين ماه آلمان ،ترکيه و چين سه کشور عمده مبدا واردات انواع پوشاک در مدت ياد شده هستند  
 

اول مهر ماه 94

#fc3424 #5835a1 #1975f2 #2fc86b #fevec9 #eef11045 #140114114533