نمایندگی یاتا
نمایندهگیهای یاتا
IATA CARGO AGENCY
بعد از تشکیل یاتا، درحود ۵۰ سال قبل، خطوط هواپیمایی، علاوه بر فعالیتهای فروش و بازاریابی مستقیم، دامنهی فعالیت خود را، با دادن نمایندهگی، بر اساس کارمزد، گسترش دادند.
برنامهی نمایندهگی یاتا، به مرور ایام، تحول و تکامل یافت، بهطوریکه، اکنون، نمایندهگیها، موسسات بازرگانی کارآمدی بهشمار میآیند.
یک نمایندهگی، بهموجب قراردادی که بین یاتا و نمایندهی خط عضو یاتا، امضا میشود، اجازه مییابد که از طرف خط هواپیمایی طرف قرارداد خود، بارنامه صادر نموده، و خدمات حمل هوایی آن خط را، به فروش برساند.
پس از انعقاد قرارداد، نام نمایندهگی، در فهرست یاتا، جزو نمایندهگان خط هواپیمایی کشور مربوط، ثبت، و اجازهی فعالیت مییابد.
اهمیت نمایندهگی
امروزه، حملونقل هوایی، امری تخصصی و بسیار دقیق بهشمار میآید، و ارسال کالا به شیوهی هوایی، مستلزم داشتن اطلاعات و دانش تخصصی و عمومی مربوط به آن است.
یک نمایندهی خط هوایی، میباید علاوه بر دانش حرفهای مربوط به چگونهگی، امکانات، و محدودیتهای حمل محمولههای مشتریان با هواپیما، از وضع بازار کلی تجارت، حملونقل، حسابداری، اقتصاد، روشهای انبارداری، و نیز، توزیع و فروش و بازاریابی هم، اطلاع کافی داشته باشد.
همچنین، با وضع فرودگاههای کشورهای مختلف، امکانات، محدودیتها و مسایل احتمالی آنها، آشنایی داشته، از مقدار و میزان هزینهها، عوارض و کارمزدهایی که به محمولهی ارسالی او، چه در کشور مبدا، و چه در نقاط بین راه، تا مقصد، تعلق میگیرد، مطلع باشد.
با امور بیمه، جنبههای حقوقی و قانونی تحویل و تحول کالا، و مسایل ناشی از خسارت یا تلفشدن کالا، آشنا باشد، و بتواند درهر مورد، با سرعت، عمل کند، و توجه داشته باشد که، در حملونقل هوایی کالا، امکان خطا و اشتباهات کوچک، که ممکن است سبب دردسرهای بزرگ شود، بسیار است.
رعایت نکات یادشده، توجه به ظرایف و دقایق کار، و احساس مسولیت در انجام وظیفه، بیتردید، سبب تامین رضایت، جلب مشتری، و تداوم همکاری آنان، خواهد شد.
در صحنهی رقابت بیامانی که در بازار حمل هوایی حاکم است، این گفته، امری مشهور است که: « به یک نمایندهی خط، فرصتی برای جبران خطای گذشته، داده نمیشود ».
حدود اختیارات نمایندهگی
۱- نمایندهگی خط طرف قرارداد، و عضویت یاتا، در فروش خدمات حمل هوایی کالا
۲- دایرنمودن دفتر کار، برای این منظور
۳- ایجاد تسهیلات و امکانات لازم و مناسب، برای ارایهی خدمات حمل هوایی کالا
۴- استفاده از عنوان « نمایندهگی حمل کالا »، در سربرگها و تبلیغ در زمینهی فعالیت خود
خدمات نمایندهگی
۱- فروش خدمات، طبق شرایط اعلام شده، از سوی خط هواپیمایی
۲- رزرو جا، برای حمل کالا
۳- دریافت تاییدیهی رزرو جا، از خط هوایی ذیربط، قبل از صدور راهبارنامهی هوایی
۴- رعایت قوانین ملی در حمل هوایی کالا
۵- تحویل محموله، به خط هواپیمایی، بهصورت بستهبندیشده، و علامتگذاری شده
۶- عدم صدور راهبارنامه، قبل از تحویلگرفتن قطعی تمامی محمولهی مورد حمل
۷- دریافت اظهارنامه از فرستندهی کالا، دایر بر شرح کمی و کیفی کالا، مناسببودن بستهبندی و علایم، و آمادهگی محموله برای حمل. نماینده حق امضای چنین اظهارنامهای را ندارد.
حقالزحمهی خدمات نمایندهگی
۱- حقالزحمهی نمایندهگی، فقط به صورت کارمزد خواهد بود.
۲- نرخ کارمزد، برابر ۵ درصد کرایهی حمل است.
۳- وظایف نمایندهگی:
الف) دریافت کالا، در شرایط مناسب، برای حمل، از مشتری
ب) تحویل آن به خط هوایی، بهصورت « آمادهی حمل »، مطابق با دستورالعمل ۶۰۸ یاتا
فسخ قرارداد نمایندهگی خطوط هوایی
قرارداد نمایندهگی، یا به خواست هر یک از طرفین، و یا بهدستور یاتا، میتواند فسخ شود. دراینصورت، کلیهی راهبارنامههایی که نزد نماینده است، باید به خط هوایی مسترد گردد.
قانون ملی هر کشور، نسبت به قرارداد نمایندهگی خط عضو یاتا، قانون آمره محسوب میگردد.
منبع:tarabord.com